Piotr Ratajczak dyrektorem w Wałbrzychu

Dobra wiadomość na początek roku: Piotr Ratajczak został dyrektorem artystycznym Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu.

Piotr Ratajczak w Malarni Teatru Współczesnego przed spotkaniem w cyklu „Inwazja Barbarzyńców”, fot. archiwum Teatru Współczesnego w Szczecinie

Piotr Ratajczak (ur. 1975 w Szczecinie) jest absolwentem Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie.  W latach 2004-2009 pracował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie jako sekretarz literacki, a potem konsultant programowy. Stworzył ważne, na stałe wpisane w najnowszą historię szczecińskiego teatru wydarzenia: „Inwazja Barbarzyńców” (sceniczne czytania sztuk), Nowa Generacja (prezentacje teatrów offowych), Nowy Wspaniały Świat (cykl spektakli tworzonych przez młodych twórców teatralnych).

W Teatrze Współczesnym w Szczecinie zrealizował też spektakle: „Pan Poduszka”, „Cyrk`76, czyli trzydzieści lat później” (współautor scenariusza), „Próby z jej życia”, „Dzień świra” i „Białe baloniki”.

Reżyseruje w teatrach w całej Polsce (Poznaniu, Warszawie, Bielsku-Białej, Bydgoszczy). Jego ostatni spektakl inspirowany kultowym serialem „Stawiam na Tolka Banana” powstał dla Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie.

Od wielu lat związany jest z szczecińskim Przeglądem Teatrów Małych Form Kontrapunkt, gdzie wchodzi w skład komisji artystycznej. Jest twórcą i dyrektorem artystycznym Koszalińskich Konfrontacjach Młodych „m-teatr”, gdzie prezentowane są spektakle debiutantów.

Piotr Ratajczak, fot. Z. Waś

W teatrze wałbrzyskim pracował dwukrotnie jako reżyser („Bohater Roku”, „Sorry, Winnetou”). Dziś zaczyna pierwszy dzień pracy jako dyrektor artystyczny jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych scen teatralnych w Polsce.

Jaki będzie teatr pod dyrekcją Ratajczaka? W ubiegłym roku na pytanie miesięcznika „Teatr”, jak scena pod jego dyrekcją mogłaby wyglądać, mówił:

Chciałbym teatru jako miejsca spotkania, dialogu. Żeby to było centrum miejskiej kultury, nieustannie pulsujące życiem, otwarte, żywo reagujące na zmiany w rzeczywistości, aktywizujące młodych i emerytów, oferujące w repertuarze i doborze artystów dialog z widzem na najważniejsze tematy społeczne, polityczne, egzystencjalne. Chciałbym stworzyć zespół aktorski pełen teatralnej żarliwości, otwarty i lubiący artystyczne ryzyko.

Pełen tekst wywiadu z Piotrem Ratajczakiem dla miesięcznika „Teatr”