Główne menu Szukaj
  • Start
  • O blogu
  • Kontakt
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Ślub
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Archiwalne
  • Odwiedź stronę Teatru

Blog Teatru Współczesnego w Szczecinie

Piszemy dla Teatru Współczesnego w Szczecinie!

RSS
Jesteś tutaj: Start ∼ Kaligula znów żyje

Kaligula znów żyje

6 grudnia 2012

Plakat do spektaklu Anny Augustynowicz autorstwa Mariusza Grzegorzka, na plakacie: Wojciech Brzeziński jako Kaligula

Łódzka premiera „Kaliguli” w reż. Anny Augustynowicz już w najbliższą sobotę. W Szczecinie spektakl zobaczymy w styczniu. Dziś piszemy o dramacie na innych teatralnych scenach i jego pamiętnej wersji filmowej.

Camus w teatrze

Dramat Alberta Camusa, w którego centrum stoi postać znana z historii starożytnego Rzymu, wielokrotnie przenoszony był na deski teatrów w Europie i na świecie. Premiera sztuki laureata Nagrody Nobla odbyła się w grudniu 1945 r. w paryskim Eberto Theatre. Spektakl i dramat Camusa został jednogłośnie uznany przez krytyków za arcydzieło, stał się też doskonałym początkiem aktorskiej kariery Gérarda Philipe, który kreował rolę Kaliguli.

Od tego czasu zainteresowanie dramatem nie maleje, zrealizowana w różnych stylach i konwencjach sztuka Camusa wciąż zjednuje kolejnych reżyserów i publiczność. W 1982 roku po raz pierwszy „Kaligula” wyreżyserowany został w Teatrze Współczesnym w Szczecinie przez Bogdana Cioska. Główne role grali Grzegorz Młudzik (Kaligula) i Anna Januszewska (Cezonia) [czy ktoś z Was pamięta ten spektakl?].  Jedną z ostatnich, interesujących, światowych interpretacji była wystawiona w 2006 r. opera w reż. Detleva Glanerta w English National Opera w Londynie.

Filmowy skandal

Do historii światowego kina na stałe wpisał się film produkcji włosko-amerykańskiej w reż. Tinto Brassa z 1979 roku, w którym główne role grały wielkie aktorskie osobowości, dla których kreacje w obrazie włoskiego reżysera pozostały jednymi z najważniejszych w karierze. Kaligulę grał Malcolm McDowell, Cezonię brytyjska aktorka Hellen Mirren, w rolę Tyberiusza wcielił się Peter O’Toole.

Malcolm McDowell w filmowej wersji „Kaliguli” z 1979 roku, filmweb.pl

Zrealizowany z rozmachem film, do którego zaangażowano aż 2500 aktorów i statystów zawierał wiele scen erotycznych, a nawet pornograficznych. Ze względu na ilość skandalizujących treści film został zakazany w Finlandii, Islandii i Kanadzie. Do dziś istnieje też wiele jego wersji – trwających od 100 do 160 minut w zależności od ilości scen rodem z kina „tylko dla dorosłych”. Interpretacja dramatu Camusa ma tu jednak nie tylko erotyczny wymiar – pozostaje przede wszystkim obrazem degeneracji i destrukcji świata. Przepych, a nawet pewna tandetność użytych dekoracji, sposób gry aktorskiej i prowadzenia kamery zbliża się do estetyki kampu – ukazującej świat w kontekście ironicznym, wziętym w cudzysłów. Wiele scen z filmu, także te dość drastyczne, łącznie z osobliwym traillerem, dostępne są na kanale YouTube.

Wyzwanie

„Kaligula” czytany poprzez teatr i film pozornie tylko jest opowieścią historyczną, obrazem z przeszłości, czy zbiorem skandalicznych faktów z życia władcy. Camus odwołując się do zapisów rzymskiego pisarza Swetoniusza próbował czytać życie jednego z najokrutniejszych cesarzy poprzez filozofię egzystencjalną. To zatem, co w historycznej narracji przeraża i bulwersuje, w dramacie jest pytaniem zadanym człowiekowi – z jego etyką, moralnością, kodeksem postępowania i w końcu – pragnieniem wolności.

Dla każdego, kto realizuje sztukę Camusa ważne staje się pytanie o człowieka i jego namiętności, o współbycie z innymi, pragnienie władzy i próby dokonania niemożliwego. Jednocześnie pytania te stawiane są poprzez żywe, mocne postaci, podczas pełnych napięć sytuacji dramatycznych. Daje to unikalną możliwość poznania – zwykle hermetyczny wywód filozoficzny, na scenie, wpisany w poszczególne postaci, staje się dla odbiorcy jasny i zrozumiały, możliwy do przeżycia.

Jaki będzie „Kaligula” w scenicznej interpretacji Anny Augustynowicz? Publiczność Teatru im. S. Jaracza w Łodzi dowie się już w najbliższą sobotę. W oczekiwaniu na styczniową premierę w Szczecinie, już wkrótce na naszym blogu – wywiad z Anną Augustynowicz na temat pracy nad spektaklem.

Albert Camus „Kaligula”, reż. Anna Augustynowicz, koprodukcja Teatru im. S. Jaracza w Łodzi i Teatru Współczesnego w Szczecinie, premiera: 8 grudnia 2012 (Łódź), 18 stycznia 2013 (Szczecin).

 

Kategorie: Kaligula, Spektakle Tagi: Albert Camus, Anna Augustynowicz, dramaturgia, film, Kaligula, premiera
← Poprzedni Następny →

Kategorie

  • 40 lat Teatru Współczesnego w Szczecinie
  • Arcydzieło na śmietniku
  • Burza
  • Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku
  • Edukacja
    • Otwieracz
  • Festiwale, konkursy, nagrody
    • Kontrapunkt
  • Historia teatru
  • Lektury
  • Ludzie teatru
  • Mad Woman
  • Małe zbrodnie małżeńskie
  • Minirecenzja
  • Nowe blogowanie
    • Konteksty
    • Recenzja
    • Wywiad
  • Premiera
  • Projekty
    • Klasyka Żywa
    • Nowe blogowanie
      • Recenzje
    • Pikseloza
    • Świadkowie-konfrontacja
    • Teatr Polska
  • Promocje
  • Smaki i dotyki
  • Spektakle
    • A komórka dzwoni
    • Akropolis
    • Bzik. Ostatnia minuta
    • Diabeł
    • Dobry wieczór Fogg
    • Dziecko
    • Dzień świra
    • Dziewczyna na kanapie
    • Feinweinblein. W starym radiu diabeł pali
    • Godzina spokoju
    • Greta Garbo przyjechała
    • Historia T-shirtu
    • Jak umierają słonie
    • kalifornia nieśmiertelni
    • Kaligula
    • Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie
    • Mad Woman
    • Makbet
    • Mały rodzinny interes
    • Męczennicy
    • Między nogami
    • Migrena
    • moja mama leczy się u doktora oetkera
    • Na Arce o ósmej
    • Nasza mała stabilizacja
    • Oskar i pani Róża
    • Ożenek
    • Pan Tadeusz
    • Pelikan
    • Piękny widok
    • Piotruś Pan
    • Po sezonie
    • Pocałunek
    • Przyszedł mężczyzna do kobiety
    • Pustostan
    • Seks dla opornych
    • Skocznia w Jerozolimie
    • Ślub
    • Śpiew szczerbatych mew
    • Świadkowie albo nasza mała stabilizacja
    • Szkoła żon
    • Słowo jest ogień
    • Tauryda. Apartado 679
    • Trollgatan. Ulica trolli
    • Wieża z klocków
    • Życie to sen
  • Spotkania
  • Teatr Mały
  • Współczesny w czerwcu
  • Współpraca

Archiwum

  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016

Tagi

aktor Anna Augustynowicz Arkadiusz Buszko Beata Zygarlicka bilety blog Brzeziński Bursztynowy pierścień Chojnice dramaturgia edukacja Fangor film Greta Garbo Grzegorzewska idea Ifigenia Kaligula konferencja Konrad Pawicki korrida kreacje aktorskie Makbet malarstwo Marcin Liber media Mieczysław Fogg mit nowy sezon pisanie poradniki prapremiera premiera Recenzje Seks dla opornych Spektakl Tauryda Apartado 679 Teatr Mały Teatr Polska Teatr Współczesny Utwór o Matce i Ojczyźnie warsztat wyjście do teatru ZCDN Zofia Fogg

Główne menu

  • Start
  • O blogu
  • Kontakt
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Ślub
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Archiwalne
  • Odwiedź stronę Teatru

Copyright © 2022 Blog Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Oparte na WordPress oraz . Do góry

  • Start
  • O blogu
  • Kontakt
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Ślub
  • Klasyka Żywa / Edukacja / Archiwalne
  • Odwiedź stronę Teatru