Teatr czyta dorosłym

teraz_poliżW najbliższy poniedziałek w Teatrze Małym czytanie tekstu „Sen” Felicji Kruszewskiej w ramach projektu „dziwy polskie” organizowanego przez Grupę Artystyczną TERAZ POLIŻ. Po czytaniu – debata z udziałem reżyserki Uli Kijak oraz badaczki literatury dla kobiet prof. Ingi Iwasiów. Wstęp wolny na podstawie bezpłatnych wejściówek. 

W poniedziałkowy wieczór zostanie zaprezentowany „Sen” Felicji Kruszewskiej – oniryczna opowieść o dziewczynce, która we śnie boryka się zarówno z własnymi pragnieniami, jak i demonami. Tekst jest rzadkim w polskiej literaturze przykładem dramatu ekspresjonistycznego. Czy mocno zapomniany utwór mało znanej autorki może wejść w żywą relację z dzisiejszym teatralnym widzem? O tym przekonamy się już w poniedziałkowy wieczór o godz. 19:00.

„Sen” przeczytają aktorzy Teatru Współczesnego (Anna Januszewska, Magdalena Myszkiewicz, Grzegorz Młudzik, Paweł Nieczewski) oraz aktorki Grupy Artystycznej TERAZ POLIŻ (Marta Jalowska, Dorota Glac, Emanuela Osowska). Reżyseria: Ula Kijak. Po czytaniu – debata z udziałem reżyserki, aktorek TERAZ POLIŻ oraz badaczki literatury dla kobiet prof. Ingi Iwasiów.

Autorki projektu „dziwy polskie” na stronie projektu piszą:

Zadziwione tak nikłą reprezentacją kobiet w historii polskiego dramatu, zainspirowane pracą badaczek z zespołu Historia Teatru Polskiego. HyPaTia – Feministyczny Projekt Badawczy, postanowiłyśmy powołać do życia dziwy polskie – projekt badawczo-popularyzatorski dotyczący polskich dramatopisarek XIX i XX w. Szybko okazało się, że postawiłyśmy sobie bardzo trudne i jeszcze bardziej inspirujące zadanie. Spotykałyśmy się regularnie, by poznawać bogatą twórczość zupełnie nieznanych polskich autorek piszących na scenę i nieznane dramaty znanych dramatopisarek z tego okresu oraz odkrywać dziwy nad dziwami. Przeczytałyśmy wspólnie 100 tekstów, a podczas ich lektury wciąż powracały do nas pytania:

Co spowodowało wykluczenie tych dramatów z pamięci zbiorowej i ich brak w kanonie?
Czy czytane przez nas teksty wciąż mają sceniczną moc i warto je dziś wystawiać?
Czy możliwe jest przywrócenie głosu naszym autorkom?

Tak jak wszyscy członkowie środowiska teatralnego chcemy świętować 250-lecie teatru publicznego w Polsce. Ale jak celebrować wspólne święto, gdy przy jubileuszowym stole brakuje połowy teatralnej rodziny – naszych matek i babek? Na te szczególne urodziny przychodzimy zatem z prezentem na nową drogę naszego teatralnego życia i przynosimy dziwy polskie – 100 dramatów 33 autorek na 250-lecie teatru publicznego w Polsce.

Zapraszamy do odwiedzania strony internetowej projektu, gdzie można znaleźć m.in. opisy i notatki dotyczące innych badanych tekstów oraz śledzenia profilu projektu na portalu społecznościowym Facebook.