Próbujemy „Piotrusia Pana”

Michał Buszewicz, fot. archiwum

Michał Buszewicz, dramaturg, fot. archiwum prywatne

Rozpoczęły się próby do najnowszej, teatralnej propozycji dla dzieci. „Piotrusia Pana”, w nowej adaptacji Michała Buszewicza, reżyseruje Ewelina Marciniak.

Jeden z najzdolniejszych, młodych tandemów teatralnych (Marciniak, Buszewicz) po niedawnym debiucie i wielu sukcesach na polskich scenach po raz pierwszy realizuje spektakl dla dzieci. Adaptacja „Piotrusia Pana” napisana dla Teatru Współczesnego w Szczecinie została stworzona na motywach słynnej powieści J. M. Barriego „Peter and Wendy”. Scenografię do spektaklu przygotowuje Marta Stoces MizBeware, ruch sceniczny – Izabela Chlewińska, a muzykę Piotr Bolanowski.

Rozpisana na 20 postaci granych przez 17 aktorów awanturnicza opowieść o przygodach dzieci w tajemniczej krainie Nibylandii odwołuje się do wielu tematów bliskich młodym widzom, a także relacji pomiędzy dziećmi a rodzicami. Historia wpisana jest w trzy miejsca – rodzinny dom, który dzieci opuszczają namówione przez Piotrusia Pana, wyspę, gdzie muszą walczyć z piratami i krainę Zagubionych Chłopców. Jak zapowiadają twórcy – spektakl ma być przede wszystkim bardzo dynamiczny – z dużą ilością ruchu, muzyki, ciekawych efektów scenicznych, pojawią się także piosenki a bohaterowie, podobnie jak w powieści, będą rzeczywiście… latać.

Ewelina Marciniak i Michał Buszewicz podkreślają:

„Bajkowa konwencja nie powinna przysłonić ważnych spraw, które w historii Piotrusia zwracają szczególną uwagę. W końcu mamy do czynienia z ucieczką z domu i to bardzo daleko – tam gdzie należy dokonać wyboru między na wpół dzikim światem Zagubionych Chłopców i bezwzględnym światem piratów, którzy w spektaklu przybiorą twarze celebrytów. Nibylandia bowiem coraz bardziej zaczyna odzwierciedlać świat, do którego dziecko ucieka buntując się przeciw represji wychowania. Coraz rzadziej będą to obrazki ze znanych nam bajek, do których jako dorośli bezmyślnie się przyzwyczailiśmy i uważamy je za jedyne istniejące wzorce. Tymczasem od rodzica przede wszystkim zależy jaką drogę wybierze jego dziecko. Czy przypadkiem zbyt ograniczane nie odrzuci radykalnie wszystkiego czego nauczyło się w domu widząc, że narzędzia te nie współgrają ze światem, który je otacza?”

W roli Piotrusia Pana na scenie Teatru Współczesnego zadebiutuje student IV roku krakowskiej PWST – Konrad Beta. Dzieci, które przeżywają swoje przygody wraz z niesfornym towarzyszem, grają: Maria Dąbrowska (Wendy), Maciej Litkowski (John) i Michał Lewandowski (Michael). W rolę Dzwoneczka wcieli się Magdalena Wrani-Stachowska. Parę rodziców, a także Kapitana Haka i pirata Knota zagrają Arkadiusz Buszko i Anna Januszewska.

Premiera spektaklu odbędzie się na dużej scenie Teatru Współczesnego 22 marca.

 

Ewelina Marciniak, fot. archiwum prywatne

Ewelina Marciniak, fot. archiwum prywatne

Ewelina Marciniak (ur. 1984)absolwentka reżyserii krakowskiej PWST i dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej pierwszy spektakl –„Nowe wyzwolenie” zrealizowany w Centrum Sztuki Kontrast i Teatrze Polskim w Bielsku-Białej zdobył główną nagrodę festiwalu II Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr. W marcu 2012, przygotowana na deskach Teatru Polskiego w Bielsku-Białej „Zbrodnia” Michała Buszewicza (inspirowana opowiadaniem Witolda Gombrowicza pt. „Zbrodnia z premedytacją”) przyniosła reżyserce kolejne nagrody w konkursach i na najbardziej prestiżowych festiwalach teatralnych: 18. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Festiwalu Prapremier – Bydgoszcz 2012, Festiwalu Forum Młodej Reżyserii – PWST Kraków. Kolejne nagrody zdobył spektakl „Amatorki” Elfride Jelinek z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (m.in. nagrodę jury festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie).

Ewelina Marciniak jest też laureatką Talentu Trójki – nagrody przyznawanej przez dziennikarzy programu trzeciego Polskiego Radia dla młodych twórców. Reżyserkę doceniono za „własną, wyrazistą wizję teatru, za poszukiwania niestandardowych rozwiązań inscenizacyjnych, za dużą wrażliwość społeczną i artystyczną”. Ewelina Marciniak pracowała w Teatrze Współczesnym w Szczecinie jako asystentka Anny Augustynowicz przy spektaklu „Zatopiona katedra” (dyplom krakowskiej PWST w 2008 roku).

Michał Buszewicz (ur. 1986)– dramatopisarz, dramaturg, student specjalizacji dramaturgicznej na Wydziale Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST i absolwent specjalizacji dramatologicznej Wiedzy o Teatrze UJ. Jest autorem tekstów: „Zbrodnia” zrealizowanego w Teatrze Polskim w Bielsku–Białej (nagroda zespołowa dla najlepszego spektaklu XVIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), „Proces Berentyzacji”, który został zaprezentowany w formie spektaklu w ramach XII Dni Dramaturgii w Teatrze im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, „Bohaterki”, wystawione w 2013 roku w tym samym teatrze, „Misja (wojny od których uciekłem)”, który znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2012, a następnie był prezentowany w Moskwie w ramach czytań polskich dramatów w Centrum im. Wsiewołoda Meyerholda, wreszcie wystawiony w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Współrealizował program Instytutu Teatralnego „Lato w teatrze” w 2011 oraz w 2012 roku w podkrakowskich Piekarach.

Michał Buszewicz współpracuje także jako dramaturg z Eweliną Marciniak, z którą zrealizował oprócz powyższych również „Nowe Wyzwolenie” S.I. Witkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, „Kobietę z przeszłości” Rolanda Schimmelpfenniga w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. J. Słowackiego w Koszalinie, „Amatorki” wg Elfriede Jelinek w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, „Skąpca” na motywach komedii Moliera w Teatrze Polskim w Bydgoszczy oraz czytanie performatywne „Mocarza” wg Stanisława Brzozowskiego w ramach projektu „Brzozowski – wstęp wolny” w Instytucie Teatralnym. Był także asystentem Pawła Miśkiewicza przy realizacji spektaklu „Mewa” wg Antoniego Czechowa.

Przeczytaj także: wywiad z twórcami na portalu SzczecinGłówny.org