Marzenie o Szwecji: „Trollgatan. Ulica Trolli”

file3671234751999

Szwecja, jedno z typowych zdjęć z serwisu Stock.

„Interesuje mnie, jak drobne frustracje przekształcają się w ekstremizmy, hiperpoprawność polityczna oraz kreowanie rzeczywistości przez media” – mówił na pierwszej próbie spektaklu „Trollgatan. Ulica Trolli” autor scenariusza i reżyser Tomasz Kaczorowski. Premiera spektaklu 24 października na Malarni w ramach nowego projektu kuratorskiego w Teatrze Współczesnym PIKSELOZA*.

W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się próby do debiutanckiego spektaklu Tomasza Kaczorowskiego w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Inspiracją do powstania scenariusza „Trollgatan. Ulica trolli” były reportaże m.in. „Mężczyzna z laserem. Historia szwedzkiej nienawiści” Gellerta Tamasa; „Czuły punkt. Teatr, naziści zbrodnia” Elisabeth Åsbrinck. „Pokazywały one Szwecję i Skandynawię inaczej, niż znamy ją z kolorowych folderów, inaczej, niż o niej marzymy” – mówił na pierwszej próbie Tomasz Kaczorowski. Książki dotyczyły relacji rodzimych Szwedów i imigrantów, zjawisk nowych w Polsce, ale bliskich krajom tzw. dobrobytu już od kilku dziesięcioleci. Pierwsza z książek to historia seryjnego zabójcy, który w latach 90. siał strach na ulicach Sztokholmu, celując głównie do imigrantów [czytaj więcej]. Drugi dokument to opowieść o teatralnym projekcie znanego dramatopisarza Larsa Norena, który wymknął się spod kontroli. [czytaj więcej].

Bogata północ Europy od dawna zmaga się z problemami budowania wspólnoty złożonej z różnych grup etnicznych. Zjawiska temu towarzyszące wiążą się zarówno powstawaniem nowych ruchów politycznych, jak i związane są z formami komunikacji publicznej, sposobami opowiadania i tworzenia relacji społecznych. „Interesuje mnie, jak drobne frustracje przekształcają się w ekstremizmy, hiperpoprawność polityczna oraz kreowanie rzeczywistości przez media” – mówił na pierwszej próbie spektaklu „Trollgatan. Ulica Trolli” autor scenariusz i reżyser Tomasz Kaczorowski.

Sztokholm, jedno ze zdjęć w serwisie darmowych fotografii reklamowych Stock.

Sztokholm, jedno ze zdjęć w serwisie darmowych fotografii reklamowych Stock.

Tytuł sztuki łączy w sobie słowo „gatan” oznaczające po szwedzku „ulicę” oraz słowo „troll” nawiązujące do tradycyjnych stworów ze skandynawskich wierzeń ludowych, ale też to zjawisk takich jak „trolling” w internecie – anonimowe wyszydzanie i nienawiść. Media, jego kreatorzy i uczestnicy to główni bohaterowie, zaś język komunikatów pisanych w internecie – to istotna materia tekstu dramatu.

Pracy nad scenariuszem i reżyserii podejmuje się Tomasz Kaczorowski, który pracował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, jako asystent Anny Augustynowicz przy spektaklu „Akropolis”. Jest absolwentem Wiedzy o Teatrze na Wydziale Polonistyki UJ i studentem reżyserii w Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza na Wydziale Sztuki Lalkarskiej. Współpracował z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe i artystyczne. Redaktor książki „Polskie granie” będącej podsumowaniem 2013 roku w polskim teatrze. Pracował jako asystent reżyserów: Marcina Libera, Wojtka Klemma, Erlinga Johannessona i Piotra Ratajczaka.

Dramaturgiem przedstawienia jest Mariusz Babicki (jego sztuka „Koci koci łapci” napisana wraz z Pawłem Niewiadomnym znalazła się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2014 roku), scenografię przygotowuje Agnieszka Wielewska, studentka malarstwa w ASP w Krakowie, autorka wielu nieszablonowych projektów artystycznych [zobacz stronę], muzykę tworzy aktorka Teatru Współczesnego Barbara Lewandowska (autorka muzyki do spektaklu „Śpiew szczerbatych mew”, wydanej właśnie na płycie CD). W spektaklu grają: Iwona Kowalska, Grażyna Madej, Magdalena Wrani-Stachowska, Paweł Adamski, Michał Lewandowski i Przemysław Walich. Premiera spektaklu 24 października na Malarni.

 

*Projekt PIKSELOZA

Projekt artystyczny Piotra Ratajczaka to program Teatru Współczesnego w Szczecinie polegający na cyklu niskobudżetowych realizacji na scenie Malarni, których twórcami są interesujący reżyserzy młodego pokolenia. Projekt obejmuje tworzenie spektakli poświęconych tematyce najbardziej gorących, zapalnych, globalnych zjawisk polityczno-społecznych wychodzących naprzeciw dzisiejszym lękom i obawom dotyczącym przyszłości naszego świata. Terroryzm, zagrożenie wojnami, ekspansja radykalnego islamu, globalne kontrasty ekonomiczne, skrajny populizm polityczny, emigracja biednego południa do bogatej północy to tylko przykłady tematów (inspirowanych często tak popularnymi dziś reportażami) którymi zajmą się młodzi twórcy.

Każda premiera poprzedzona będzie wydarzeniami kontekstowymi dotyczącymi tematyki przedstawień – debatami, warsztatami, wykładami, projekcjami filmów.

PIKSELOZA: SPOTKANIA wokół premiery „Trollgatan. Ulica Trolli”

PIKSELE ZE SKANDYNAWII, CZYLI PĘKNIĘCIA W KRAINIE SZCZĘŚLIWOŚCI – wstęp wolny na podstawie wejściówek wydawanych w kasie teatru

Pokaz fragmentów skandynawskich filmów fabularnych i dokumentalnych: czwartek, 22 października godz. 18:00 Teatr Mały

Przyjrzymy się zmianom jakie na naszych oczach dokonują się w najbardziej tolerancyjnych i politycznie poprawnych rejonach świata. Wprowadzenie: Piotr Ratajczak

Dyskusja z udziałem zaproszonych gości: piątek, 30 października, Malarnia, po spektaklu „Trollgatan. Ulica Trolli”

Jaki mamy wpływ na przyszły kształt naszego świata? Czy obserwując pęknięcia w zachodnich krainach szczęśliwości możemy uniknąć błędów? Czy wraz z masową imigracją nowy wspaniały świat jest jeszcze możliwy?