Materiały edukacyjne

Świadkowie albo nasza mała stabilizacja

Scenariusz lekcji – do wykorzystania na lekcjach języka polskiego i kołach zainteresowań (literackim lub teatralnym)

Tekst poboczny jako warsztat twórczy

Film wideo – do obejrzenia:

Dorzecze Różewicza – film dokumentalny [publikacja na stronie Ninateki, link]
Film dokumentalny o Tadeuszu Różewiczu, w którym inni poeci opowiadają o tym, co zawdzięczają jego twórczości i jak ją interpretują. Próbują określić miejsce oraz rolę poety w literaturze polskiej i światowej. Co szczególnie sobie w niej cenią, co uważają za ważne czy odkrywcze?

Wykład – do odsłuchania:

Zobaczyć mowę i milczenie. Wokół dramatów Tadeusza Różewicza, wykład [publikacja na stronie Ninateki, link]

Akropolis

Teksty – do przeczytania

Teksty prof. Włodzimierza Szturca wprowadzające w konteksty kulturowe i tematykę sztuki:

Architektura dramaturgii „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego [format PDF, 919 kB]

Obszerny tekst wprowadzający w symbolikę Wawelu i odnoszący się głównie do I aktu sztuki. Włodzmierz Szturc umieszcza dramat Wyspiańskiego w planie Katedry na Wawelu, wskazuje na obiekty – dzieła sztuki użyte przez autora i ich nowe interpretacje dramatyczne. Analiza jest także stawianiem pytań o autora – jego kondycję w czasie pracy nad dramatem i emocjonalny stosunek do Wawelu.

Tradycja helleńska w „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego. Wawel-Troja-Elsynor [format PDF, 146 kB].

Tekst Włodzimierza Szturca o kontekstach kulturowych „Akropolis”. Publikacja dotyczy II aktu sztuki wywodzącego się z tradycji antycznej, mitu trojańskiego oraz ich późniejszych kontynuacji w kulturze polskiej (m.in. „Odprawie posłów greckich” Jana Kochanowskiego”). Włodzimierz Szturc pisze także o znaczeniu i symbolice takich postaci jak Hektor, Kasandra czy Helena. W tekście znajdziemy też zagadnienia dotyczące łączenia i „przepływania kultur” – antyku i chrześcijaństwa.

Tradycja hebrajska w „Akropolis”. Gobelinowa historia Jacobi

Analiza dotyczy głównie trzeciego aktu sztuki wywodzącego się z tradycji chrześcijańskiej, w pierwszej części tekstu autor donosi się także do całości utworu – jego charakteru i dramaturgii. Co oznacza scena z wawelskiego gobelinu przedstawiającego historię Jakuba i Ezawa? Włodzimierz Szturc, wskazując na biblijną historię, wyjaśnia także dlaczego właśnie ta część mogła być grana jako osobny spektakl.

Scenariusze lekcji do wykorzystania na zajęciach z języka polskiego

Katedra jako opowieść

Akropolis. Rodzina, ojczyzna, sława, bohaterstwo – cechy rodziny królewskiej Ilionu

 Infografika

Infografika_Akropolis_PDF

infografika_www_300px

Film video – do obejrzenia

 

Dokument „Wielkie Zamki Europy: Wawel” [publikacja na kanale Youtube]

Wybierz się na wirtualną wycieczkę po Wawelu

Przewodnik wirtualny (panoramy)

 

logomkidn_01_cmyk

it_logotyp_mini

250_lat_logo