„Dialog” z Gretą

photo-18

fot. K. Paradowska

Jeśli jeszcze nie macie marcowego miesięcznika „Dialog” – najwyższy czas go zdobyć. W numerze znajdziecie tekst dramatu najnowszej premiery Anny Augustynowicz „Greta Grabo przyjechała”, wywiad z reżyserką oraz tekst wprowadzający zarówno do tematyki sztuki jak i opisujący fenomen gwiazdy.

Najnowszy numer miesięcznika poświęconego dramaturgii współczesnej – teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej nosi tytuł „Być Gretą Garbo”. Wewnątrz numeru znajdziemy tekst Justyny Jaworskiej obrazujący filmową gwiazdę jako kreację – stworzoną zarówno na potrzeby ról, które grała, jak i na zbudowanie wszystkiego tego, co później stało się legendą. Autorka tekstu wskazuje, że Frank McGuinness tworząc postać Grabo na potrzeby swojego dramatu garściami czerpał z jej biografii – rozpiętej pomiędzy tajemniczością, samotnością i seksualną ambiwalencją. Co to znaczy stworzyć i wykreować dziś Gretę Garbo w teatrze? Justyna Jaworska pisze:

Jej postać, niczym gotowy kostium, „drag”, nie jest trudna do skonstruowania: można unosić cienką brew, cedzić słowa z akcentem, powstrzymywać się od uśmiechu, ale prawdziwa inspiracja powinna iść dalej niż pastisz i mieć swoje konsekwencje. Być bowiem Gretą Garbo w głębi duszy to wiedzieć, jak i kiedy powiedzieć światu „nie”.

Jak rozwiązać zagadkę „szwedzkiego sfinksa”? Anna Augustynowicz, w zamieszczonym w „Dialogu” wywiadzie, wskazuje:

„Być jak Greta Garbo” jest być może naszą podświadomą tęsknotą do bycia potworem? Podczas prób, przypuszczam, będziemy przybliżać możliwe rozwiązania tej zagadki po to, by aktor wcielający się w „szwedzkiego sfinksa” mógł obudzić taką tęsknotę w wyobraźni widza. Moim zadaniem jest pomóc mu dochować tajemnicy Grety Garbo.

Jaką historię poznamy czytając sztukę? Do jakiego świata zostaje wprowadzona Greta Garbo, co mu przynosi i jak go zmienia? Zapraszamy do lektury czasopisma. Można je znaleźć w Empikach do końca marca.