Czekając na „Dziecko”

Artykuły zapowiadające premierę na tablicy informacyjnej w teatrze, fot. K. Paradowska

Artykuły zapowiadające premierę na tablicy informacyjnej w Teatrze Współczesnym, fot. K. Paradowska

Już w najbliższy weekend premiera najnowszego tekstu cenionej szczecińskiej autorki Ingi Iwasiów. Nad „Dzieckiem” pracuje absolwentka reżyserii University of East London Martyna Łyko.

Sztuka będąca debiutem dramaturgicznym autorki „Bambino” została napisana na konkurs „wtw://strefy kontaktu 2016” organizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny, niedługo potem dramat Ingi Iwasiów opublikował „Dialog”. Sztuka opisuje kwestie dotychczas niepodejmowane w dramaturgii najnowszej w Polsce, wpisujące się jednak w gorącą społeczną debatę m.in. na temat zwiększenia populacji, programów wspierania, czy instytucji opiekuńczych. Głównymi bohaterami dramatu są Marta (Ewa Sobczak) i Marek (Michał Lewandowski), młode małżeństwo starające się o dziecko. Na scenie zobaczymy także Krystynę Maksymowicz, Iwonę Kowalską, Adriannę Janowską-Moniuszko, Przemysława Walicha, Mariana Dworakowskiego i Pawła Adamskiego.

W wywiadzie dla majowego numeru czasopisma „Dialog” autorka sztuki mówiła:

„To nie jest sztuka realistyczna ani reportaż z ośrodka adopcyjnego, lecz analiza przeprowadzona z punktu widzenia kogoś, kto ma dużo dobrej woli, ale nie jest przygotowany na to, że będzie traktowany jak podejrzany w procesie. Para bohaterów zostaje poddana obróbce systemowej. Ważne są osoby działające w tymże systemie: niespełnione psycholożki, pedagożki dysponujące niemal bezgraniczną władzą. Są jak zastępcze macice: wydadzą dziecko światu lub nie”.

Podobnie, jak w zrealizowanych na scenie Teatru Współczesnego „Smakach i dotykach” Ingi Iwasiów, jednym z wątków pojawiających się w „Dziecku” jest swoista „przemoc medyczna”. Autorka próbuje dystansować tę sytuację posługując się raczej ironią i poczuciem humoru, niż traktować rzecz całkiem serio. Inga Iwasiów wskazuje:

„Ludzie, który mają kłopoty z poczęciem, muszą w pewien sposób zmedykalizować swoją intymność. Coś, co opowiadane jest w kulturze jako romantyczne z jednej, hedonistyczne z drugiej strony, może stać się procedurą medyczną. Trudno pogodzić język szczęścia, losu, posłannictwa rodzicielskiego z językiem owulacji. Zauważyłaś, że każdy materiał dziennikarski o in vitro, raku lub macierzyństwie ilustrowany jest najazdem kamery na fotel ginekologiczny? Święta matka na samolocie, co najmniej trudna pozycja. Akt miłości na czas, koniec romansowych wyobrażeń. Trzeba się śmiać, nic nas lepiej nie wspomoże”.

Prapremiera debiutu dramaturgicznego Ingi Iwasiów w najbliższy piątek na scenie Malarnia. W sobotę, w drugim dniu premierowym, po pokazie odbędzie się także debata z udziałem autorki Ingi Iwasiów, reżyserki Martyny Łyko oraz aktorki Magdaleny Myszkiewicz, która w ramach Sceny Propozycji Aktorskich stworzyła spektakl „Wieża z klocków”, w którym po raz pierwszy na scenie Teatru Współczesnego dotknęliśmy m.in. tematu adopcji. Spektakl „Dziecko” można oglądać na scenie Malarnia także 8, 14, 15, 16 stycznia oraz 1, 2, 4 i 5 lutego.

Poznaj twórców spektaklu „Dziecko”:

big_inga-iwasiow-fot-k-dubiel-2

 

Inga Iwasiów
(urodzona w 1963 w Szczecinie) Pisarka, krytyczka literacka, profesor literaturoznawstwa na Uniwersytecie Szczecińskim, w latach 1999-2012 redaktorka naczelna Szczecińskiego Dwumiesięcznika Kulturalnego „Pogranicza”. Jest jedną z najbardziej znanych w Polsce badaczek posługujących się krytyką feministyczną i gender studies. Jako beletrystka Iwasiów debiutowała w 1998 tomem prozy „Miasto-ja-miasto”. Największy sukces przyniosła autorce wydana w 2008 powieść „Bambino”. Krótko po wydaniu, powieść otrzymała szereg nominacji i nagród w najważniejszych literackich konkursach w Polsce (Nike, Nagroda Miasta Gdynia, Cogito, Angelus). Kolejne powieści Ingi Iwasiów choć koncentrują się wokół powracających motywów i tematów związanych z doświadczeniem kobiecym, Szczecinem, nierzadko także życiem akademickim – zaskakują. Autobiograficzna opowieść „Umarł mi. Notatnik żałoby” znalazła się na – stworzonej przez Gazetę Wyborczą i portal Wirtualna Polska – liście 20 najlepszych, najciekawszych i najważniejszych książek 2013 roku. Z teatrem Inga Iwasiów związana jest od kilku lat, jako krytyczka oraz badaczka. W maju 2015 Stanisław Miedziewski wyreżyserował na podstawie jej opowiadania „Porada” spektakl „Smaki i dotyki” – monodram w koprodukcji Teatru Współczesnego w Szczecinie oraz Teatru Rondo w Słupsku. Sztuka „Dziecko” napisana na Konkurs Dramaturgiczny STREFY KONTAKTU zorganizowany przez Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, ukazała się w maju 2016 w „Dialogu”. Fanpage Ingi Iwasiów na Facebooku [link].

14240713_1498029610237851_1962226600_n

 

Martyna ŁYKO
(urodzona w 1988 r. w Krakowie) Reżyserka teatralna i operowa. Stypendystka Rady Regionalnej Burgundii, studiowała na uniwersytetach w Lille, Nafplio i w Londynie, gdzie w 2012 otrzymała dyplom z reżyserii realizując prapremierę opery „No Exit” A. Voresa, nawiązującą do estetyki postinternetowej i mappingu. Do wybranych realizacji należą londyńskie: „Woyzeck” G. Büchnera, „Adult World” na motywach opowiadań D.F. Wallace’a, oraz adaptacja dramatu Witkacego „μητέρα/Matka“ na Φεστιβάλ Ναυπλίου – Nafplion Festival, w Grecji. W Polsce debiutowała w rzeszowskim teatrze im. Wandy Siemaszkowej spektaklem „Coś w rodzaju miłości” A. Millera. W bieżącym sezonie zrealizowała spektakl „Single Radicals” M. Zakutanskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie można było zobaczyć dramat „Dzieci” W. Ziemilskiego w jej reżyserii. Martyna Łyko, Twitter [link]

aaeaaqaaaaaaaavkaaaajdy0mti2mthhltczmjktndu5ys1inda2ltawmzlmotuxmmmzoa

 

Mikołaj MAŁEK
(urodzony w 1983 r. w Brwinowie) Malarz, rysownik, twórca instalacji oraz obiektów. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie w 2009. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swoje prace pokazywał na wystawach indywidualnych m.in. w Otwartej Pracowni w Krakowie, Bunkrze Sztuki w Krakowie oraz na wystawach grupowych: m.in. w Galerii Zderzak w Krakowie, Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, CCA Kronika w Bytomiu, NoPlace w Oslo. Głównymi motywami jego twórczości są zagadnienia pamięci i doświadczenia pokoleniowe. Strona internetowa Mikołaja Małka [link]. 

2b0acd2695

 

David KOLLAR
(urodzony w 1983 r. w Preszowie) Kompozytor, gitarzysta. Wydał dziewięć albumów, stworzył muzykę do osiemnastu filmów, pracował przy wielu projektach multimedialnych. Jego nastrojowy, naładowany emocjonalnie album solowy „The Son”, wydany w 2013, został zauważony przez amerykański magazyn „Guitar Moderne”, francuski zin „A Decouvrir Absolument”, a także czeskie i słowackie Radio Head Awards. W 2015 wraz z Patem Mastelotto perkusistą brytyjskiego zespołu King Crimson wydał album KO-MA-RA. Współpracował także z takimi twórcami jak: Eivind Aarset, Gergo Borlai, Tadeusz Sudnik, India Czajkowska, Bjorn Charles Dreyer, Lenka Dusilová. Strona internetowa Dawida Kollara [link].

14553268_1189794431068542_9048011472801628160_n

 

Tobiasz Sebastian BERG
(urodzony 1990 r. w Będzinie) Choreograf, aktor, tancerz. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, na Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, oraz produkcji filmowej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prezes Fundacji na rzecz młodych twórców Jazdaa Polska! Z Martyną Łyko współpracował przy spektaklu „Single Radicals” M. Zakutanskiej w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, oraz „Dzieci” W. Ziemilskiego w Teatrze im. W. Siemaszkowej (FNT) w Rzeszowie. Tobiasz Sebastian Berg, Instagram [link].