Aktorsko i romantycznie

„Słowo jest ogień” – monodram Mariana Dworakowskiego złożony z najważniejszych tekstów polskich romantyków już wkrótce na scenie Teatru Małego.

Premiera spektaklu, który jako pierwszy będzie reprezentował nowy nurt teatru przy Deptaku Bogusława – Scena Propozycji Aktorskich – odbędzie się 22 marca i będzie można oglądać także przez kolejne dni, wejdzie też na stałe do repertuaru Teatru Współczesnego.

Co zobaczymy i usłyszymy w trakcie godzinnego monodramu? Klamrą spinającą scenariusz złożony z najważniejszych tekstów romantycznych (m.in. „Wielka improwizacja”, czy „Fortepian Szopena”) są wspomnienia Cypriana Kamila Norwida znajdujące się w utworze „Czarne kwiaty”. Opisuje on tam swoje spotkania z pisarzami, bo faktem biograficznym z życia słynnych romantyków jest to, że to właśnie Paryż pierwszej połowy XIX był ich miejscem życia i twórczości, a oni sami doskonale się znali.

O spektaklu przygotowanym na scenę Teatru Małego Marian Dworakowski mówi:

Celem przedsięwzięcia jest nie tyle stworzenie czegoś w rodzaju „współczesnego muzeum języka polskiego”, czy kolokwium z epoki romantyzmu. Ten zbiór bezcennych pozycji naszego kanonu kulturowego podejmuje szerokie spektrum zagadnień (literackich, filozoficznych, moralnych czy patriotycznych), które mogą stanowić przyczynek do dyskusji o epoce polskiego romantyzmu, jego wpływie na naszą tradycję i kulturę, czy też rolę i postawę polskiego obywatela.

Spektakl, zrealizowany w konwencji „wywiedzione ze słowa”, gdzie główną rolę odgrywa podane z wrażliwością i aktorskim kunsztem słowo poetyckie, jest propozycją zarówno dla wielbicieli poezji, jak i ma charakter edukacyjny. Premierze będą towarzyszyć materiały dla uczniów szkół ponadpodstawowych pod hasłem „Biografia romantyczna”. Bilety na spektakl kosztują: 25 i 30 zł, dla grup zorganizowanych – 16 zł.

Marian

Marian Dworakowski, fot. K. Bieliński

Marian Dworakowski – Absolwent Wydziału Aktorskiego Państowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1976), aktor teatralny (w tym Teatru Telewizji) i filmowy, reżyser. Występował na scenach polskich oraz m.in. na scenie Volkstheater w Wiedniu, australijskiego The Bell Shakespeare Company, Sydney Theatre Company, State Theatre Company of S.A., Griffin Theatre, Nimrod Theatre, Australian Opera. W 1996 roku wyreżyserował „Hamleta” w New Theatre w Sydney. Wydał zbiory poezji: „Na biegunach” (1995), „Ashes of Thoughts” (1995), „Szklanka mleka dla olbrzyma” (1996), „Wiersze i niewiersze” (2002). W Teatrze Współczesnym w Szczecinie pracuje od sezonu artystycznego 1997/98. Po kilkuletniej przerwie – z powrotem od sezonu 2010/11. Na scenie Teatru Współczesnego można go oglądać m.in. w „Panu Tadeuszu” w reż. Ireny Jun w roli… Adama Mickiewicza.