“Akropolis”. Początek

Rozpoczęły się próby do „Akropolis” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Anny Augustynowicz z udziałem całego zespołu Teatru Współczesnego. 

Trzy warsztaty pracy

„Jest to dla mnie wielka radość, a nawet powiedziałabym święto” – tymi słowami powitała Anna Augustynowicz grupę ponad trzydziestu aktorów, którzy pojawili się w ubiegłą sobotę w sali prób Teatru Współczesnego. Do zespołu, na co dzień pracującego na scenie przy Wałach Chrobrego, dołączył też aktor Szymon Rząca oraz skrzypaczka i aktorka Maria Wieczorek.

Włodziemierz Szturc, fot. z archiwum prywatnego

Włodziemierz Szturc, fot. z archiwum prywatnego

Na pierwszych próbach spektaklu, którego premiera odbędzie się w ramach projektu Klasyka Żywa, obecny był także prof. Włodzimierz Szturc, autor opracowania dramaturgicznego tekstu Stanisława Wyspiańskiego i to do niego należały pierwsze dni spotkania z utworem Wyspiańskiego. Wspólne czytanie miało bowiem przez dwa weekendowe dni także swoją kontynuację interpretacyjną – aktorzy wysłuchali obszernego omówienia przygotowanego przez Szturca oraz zobaczyli materiał filmowy dotyczący katedry wawelskiej.

Jak zapowiedziała na pierwszym spotkaniu reżyserka, kolejne próby do spektaklu będą przebiegały w trzech warsztatach pracy: nad słowem i rytmem, który prowadzić będzie Anna Augustynowicz, muzycznym – z kompozytorem Jackiem Wierzchowskim (w spektaklu aktorzy będą też grać na instrumentach, a część partii będzie śpiewanych), istotny dla przedstawienia warsztat choreograficzny przeprowadzi Zbigniew Szymczyk. Kostiumy do spektaklu przygotowuje Wanda Kowalska, reżyserię światła – Krzysztof Sendke. Asystentem reżysera jest student reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej (Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku) Tomasz Kaczorowski. Przed aktorami i twórcami cztery miesiące pracy, premiera spektaklu odbędzie się na dużej scenie teatru 20 marca.

Domykanie tryptyku

Dramat jest częścią tryptyku stworzonego przez młodopolskiego poetę i malarza, który rozpoczyna się „Weselem”, druga część to „Wyzwolenie”, a trzecia – „Akropolis”. Anna Augustynowicz trzecią częścią domyka zatem swoje spotkanie z tą częścią twórczości autora. W historię najnowszego teatru najsilniej wpisało się zrealizowane przez nią w 2007 roku „Wesele”, które – nagrodzone i docenione w Polsce – potwierdziło gotowość zespołu Teatru Współczesnego do przyjęcia niełatwej, zespołowej pracy nad klasyką polską.

"Wesele". reż. Anna Augustynowicz, na pierwszym planie: Małgorzata Klara jako Rachela, fot. W. Piątek

„Wesele”. reż. Anna Augustynowicz, na pierwszym planie: Małgorzata Klara jako Rachela, fot. W. Piątek

„Akropolis” jest jednym z najpóźniej napisanych przez Wyspiańskiego tekstów dramatycznych i najbardziej zagadkowym. Powstały w 1904 roku tekst doczekał się premiery dopiero w 1926 roku, już po śmierci autora. Akcja dramatu Wyspiańskiego toczy się na Wawelu, który jest tym, czym ateński Akropol dla Europy. Podczas nocy rezurekcyjnej ożywają nagrobne rzeźby, a z arrasów schodzą postacie, by odegrać wielkie mity – pojawiają się wątki i postaci antyczne (wojna trojańska, Parys i Helena, Hekuba i Kasandra, Andromacha i Hektor) oraz biblijne (walka Jakuba z aniołem, Jakub i Ezaw, Izaak i Rebeka).

W dotychczasowych interpretacjach scenicznych „Akropolis” (było ich zaledwie 13), twórcy nierzadko posługiwali się adaptacją, bądź wystawiali jedynie część tekstu. Taki charakter miała choćby najsłynniejsza inscenizacja przygotowana przez Jerzego Grotowskiego – była adaptacją wpisaną w nowy kontekst interpretacyjny: traumy wojny i obozów zagłady. Nowe opracowanie tekstu, powierzone badaczowi twórczości Wyspiańskiego oraz autorowi tekstów dramatycznych Włodzimierzowi Szturcowi, ma charakter twórczego wsłuchania się w tekst pierwotny – posługuje się skrótem koniecznym do dynamizacji przekazu.

Więcej o „Akropolis”: spotkania z aktorami, wykłady i warsztaty

Jeden z najbardziej zagadkowych i fascynujących tekstów klasyka polskiego dramatu, jeszcze przed premierą sceniczną, będzie miał kilka odsłon w postaci spotkań i działań edukacyjnych. Od lutego na blogu teatru rozpoczynamy publikację cyklu tekstów przygotowanych przez Włodzimierza Szturca, 3 marca autor dramaturgicznego opracowania będzie gościem Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, gdzie wygłosi wykład poświęcony twórczości Wyspiańskiego oraz tekstowi sztuki. Na początku nowego roku na blogu teatru pojawi się także scenariusz lekcji dla nauczycieli chcących przygotować uczniów do obioru spektaklu.

W ramach działań edukacyjnych w przyszłym roku (kwiecień-maj) w szkołach pojawią się aktorzy z obsady spektaklu i przeprowadzą warsztaty dla młodzieży. Drugą odsłoną warsztatów będą także zajęcia przygotowane na terenie teatru i w ZCDN. Chętne grupy będą miały także okazję spotkania się z twórcami po wybranych przedstawieniach. Działania edukacyjne zakończy konkurs na recenzję spektaklu. Wszystkie zajęcia przybliżające pracę artystów, tematykę przedstawienia i twórczość Stanisława Wyspiańskiego są bezpłatne. Szczegóły dotyczące działań edukacyjnych już wkrótce na stronie internetowej i blogu teatru.

***

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.

Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl

logo

mkidn_01_cmyk

it_logotyp_mini

250_lat_logo

 

 

 

Partnerem działań edukacyjnych jest Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie

zachodniopomorskie_logo2